کاتالوگ

 

کاتالوگ یعنی کالا نما، دفترچه راهنمای انتخاب کالا یا خدمات مورد نیاز.کاتالوگ ها در بر دارنده اطلاعات جزئی تری از کالا و خدمات نسبت به بروشورها می باشند.

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.

در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و …را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند .

امر تبلیغات همواره به جهت شناساندن نشان اداری و حوضه ی خدمات شما به عموم به کمک می آید. در این میان شما ممکن است علاوه بر حیطه ی خدمات خود محصول یا محصولاتی را هم ارائه کنید..

برای تسهیل این مسیر,میتوانید از بخش طراحی کاتالوگ استفاده کنید.کاتالوگ بستر مناسبی برای ارائه ی محصولات شما ,پیشنهادهای ویژه,بررسی فنی و تخصصی محصول و از همه مهمتر ایجاد فضایی برای مقایسه ی محصولات شما و برتری های آن نسبت به محصولات موجود در بازار می باشد

انواع کاتالوگ

بنا بر سایز و شکل صفحات، بروشور یا کاتالوگ ها انواع مختلفی دارند. متداول ترین آنها عبارتند از

دو لت
دو لت بهترین روش برای تبلیغ کار و فعالیت تجاری شماست، چون خواندن مطالب آن آسان تر و زمانی که صرف خواندن آن ها می شود کمتر است. بروشور یا کاتالوگ های دولت به دلیل اینکه قابلیت خواندن و حمل بهتر و آسان تری دارند در رقابت های تجاری نقش حیاتی تری ایفا می کنند.

سه لت
طراحی سه لت یکی از متداول ترین شکل های طراحی گرافیک بروشور یا کاتالوگ است که هیچ گاه نمی توان اهمیت آن را انکار کرد. مهم ترین ویژگی این نوع این است که فضای زیادی برای ارائه اطلاعات در آن وجود دارد. این نوع اغلب به عنوان آگهی های تبلیغاتی موثر مورد استفاده قرار می گیرد.

ضمیمه (Gate-fold)
بروشور یا کاتالوگ هایGate-fold یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذار در بازاریابی است که اگر به شیوه مناسب مورد استفاده قرار گیرد نتایج چشم گیر و قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. اگر چه هزینه چاپ این نوع بیشتر از چاپ انواع معمولی است، اما در نوع خود منحصر به فرد و مدرن است.

Z-fold
بروشور یا کاتالوگ های Z-fold اغلب به عنوان بروشورهای سه لت مورد استفاده قرار می گیرند، چون مانند نوع سه لت دارای سه تا یا لایه هستند. این نوع شامل ۶ پنل هستند که یکی از آن ها پنل رویی و یکی پنل پشتی به شمار می آید. این گونه بروشور یا کاتالوگ اغلب برای ارائه اطلاعات محصول و جزییات کمپانی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه قیمت این نوع با قیمت سه لت برابر است استفاده از آنها رایج تر می باشد.

کاتالوگ ها معمولا چند لت یا سیمی و یا منگنه ای چاپ میگردند اما نوع سیمی آن پرهزینه و بسیار نادر است.

سبک طراحی کاتالوگ

سبک طراحی کاتالوگ شما از موثر ترین بخش هایی است که مخاطب را درگیر می کند.نگاره در طراحی کاتالوگ ابتدا حوضه ی فعالیت شما را بررسی می کند و براساس آن سبک پیشنهادی خود را  اتود می کند.سبک های مشابه میتوانند کار شما را بیش از پیش جذاب و اصولی سازد.کاتالوگ شما نشانه ی اصالت کالای شما می باشد

در این میان یک طراحی غیر اصولی می تواند تمام برنامه های شما را برای جذب مشتری از بین ببرد. سبک های متفاوتی برای طراحی کاتالوگ وجود دارد . شما باید بسته به مخاطبتان ( جامعه هدف ) آن را تعیین کنید  به طور مثال سبک طراحی برای کودک ، یک ورزشگاه و یک کارخانه بسیار متفاوت است و اگر تمام این سه جامعه را در یک قالب بگنجانیم و یک قالب برای آن در نظر بگیریم قطعا دچار مشکل خواهیم شد. این سبک در بخش های تخصصی بسیار تعیین کننده است . سبک طراحی شما ، هویت سازمانی شما را مشخص میکند و هرچه این سبک اختصاصی تر باشد ، بر اصالت شما تاکید خواهد داشت. این اصالت را در رنگ قرمز کوکاکولا ، آبی پپسی و سایر برند های مطرح خواهیم دید. برای خود سبکی متمایز ایجاد کنید و بر آن در تمام اوراق خود از کاتالوگ تا هر بخش دیگر تاکید کنید.

 کاربرد اصلی کاتالوگ و بروشور چیست؟

کاتالوگ و بروشور سه کاربرد اصلی دارند:

۱- معرفی کالا یا خدمات به مخاطب

۲- ایجاد سوال در مخاطب

۳- پاسخگو به سوالات مخاطبان

در واقع آگاه سازی مخاطب با دادن اطلاعات لازم و ضروری از کالاها و خدماتان باعث تصمیم گیری مخاطب می شود.

کاتلوگ ها حاوی اطلاعاتی از قبیل اندازه، قیمت ، وزن، رنگ، تعداد در جعبه ، روش نگهداری و…که مورد نیاز مخاطب است می باشند.

بعضی از کاتالوگ ها ، کاتالوگ صنعتی نام گذاری می شوند که حاوی اطلاعاتی از قبیل نام کالا، مدل، شماره، تصویر و شکل و مشخصات فنی ضروری کالا می باشند که به خریدار کمک شایانی می نماید.

از روش های موثر در معرفی محصولات و خدمات به مشتریان، طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور است. یک کاتالوگ خوب می تواند احتمال انتخاب کالا و خدمات شما را توسط مشتری بالا ببرد..

مراحل چاپ کاتالوگ:

۱- عکاسی از محصول

۲-طراحی کاتالوگ

۳-چاپ کاتالوگ

۴- سلفون

۵-برش

۶- صحافی کاتالوگ

 

برای کارآمد بودن کاتالوگ

  – شرح مختصری از اهداف شرکت یا کسب و کار شما

 – مخاطبین هدف

-هر المان طراحی یا محتوایی که باعث وجه تمایز و مزیت رقابتی مجموعه شما باشد

موسسه طراحی، چاپ و تبلیغات نگاره با داشتن تیم حرفه ای از متخصصان طراحی و چاپ آماده ارائه خدمات در این ضمینه به شما عزیزان می باشد